סא"ל גל יעקב (קוגלמס)

בשואה

אבי יליד קרקוב ואמי ילידת העיירה קולומיה (Kolomyje). הורי גרו בפולין כאשר פרצה המלחמה. אבי שהבין כנראה מה עומד לקרות החליט שהוא ואמי יברחו לכיוון רוסיה. מיד עם חציית הגבול, אני לא יודע איך, הם הצליחו להגיע לגאורגיה והתמקמו בעיר מחרדזה, העיר בה נולדתי. אבי ואמי פתחו מספרה וכך הם התפרנסו בתקופה זו.

עם סיום המלחמה אבי יזם לצאת מרוסיה לכיוון אירופה. כדי לא להישלח חזרה לפולין התחזינו ליוונים וכך הגענו למחנה עקורים באוסטריה ליד העיר לינץ. במחנה עקורים גרנו כשלוש שנים, אבי התפרנס ממסחר ואימי היתה ספרית. אני למדתי ב"חדר", הייתי עם פאות וכל יתר הסימנים. הורי רצו להגר לארה"ב אבל זה לא צלח.

תקומה

עלינו לארץ ב-1949. עם הגעתנו הועברנו למחנה עולים בגבעת אולגה ואחרי כחודש הועברנו למחנה עולים ביבנאל. אחרי מספר חודשים עברנו לאשקלון, אז מגדל, ושיכנו אותנו בבתי המפונים. אבי עבד לפרנסתנו בבניין וגם אני מדי פעם עבדתי בבניין. אמי היתה ספרית ועבדה למעשה בתוך הבית. במגדל סיימתי את בית הספר היסודי ואחרי כן למדתי בבית ספר חקלאי בכפר סילבר. איתי למד גם אברהם יערי (לשעבר לדרמן). בסוף כיתה י' החלטנו (יערי ואני) ללמוד בבית ספר הטכני של חיל האוויר. בהתחלה למדנו בקורס מנועי סילון ואחרי סיום הקורס צורפנו לקורס מנועי בוכנה. שירתנו יחד בחיל האוויר וסיימנו אותו קורס מכונאים מוטסים.

בשחקים

זמן קצר אחרי סיום הלימודים גויסנו ואחרי טירונות קצרה מיוחדת למגויסים לחיל האוויר הוצבנו בטייסת 103. בהתחלה עבדתי בקו טיסה ובהמשך התקדמתי. הייתי ראש צוות, מ"ע הטסה ומ"ע אחזקה.

ב-1961 הוסמכתי כמכונאי מוטס. בתקופה זו עדיין לא הוענקו כנפיים למכונאים מוטסים, צורפתי לקורס מכונאים מוטסים מס' 4 (יחד עם יערי) אותו סיימתי בנובמבר 1963 ואז גם הוענקו לי סוף-סוף כנפיים. במהלך תקופה זו עברתי גם קורס צניחה.

טסתי בכל סוגי פעילות של הטייסת ובפעילות מבצעית. במקביל לפעילות טיסה ביצעתי תפקידים אחרים של ניהול צוותי קרקע וניהול אחזקה. כל המכונאים המוטסים עסקו גם בפעילות קרקעית של ניהול ואחזקה.

ב-1968 נשלחתי לקורס קצינים ואחרי סיום הקורס חזרתי לטייסת ומוניתי לתפקיד סגן קצין טכני. בהמשך מוניתי לקצין הטכני של הטייסת. בתפקיד זה הייתי עד העברת הנורדים לבח"א 27 והוצאתם מהשירות.

התפקיד הבא היה רמ"ד תובלה וקלים בענף אחזקת מטוסים. אחרי כשנתיים התמניתי לתפקיד רע"נ מבצעי תחזוקה ביש"מ תחזוקה והועליתי לדרגת סא"ל. בצעתי תפקיד זה כארבע שנים עד שפרשתי ב-1982.

לאחר השחרור

עבדתי כשנתיים בחברה למיזוג אוויר ואחרי שלמדתי את השיטות והדרישות פתחתי חברה להתקנת מערכות מיזוג אוויר. היום אני מתקין גם מערכות ברמת VRF שהן המערכות המשוכללות ביותר בארץ, במפעלים, משרדים ובתי מגורים. בפעילות זו אני עוסק עד היום.

לי ולרעייתי שרה יש ארבעה נכדים.