סגן טמפלמן יהושע צבי

בשואה

 נולד ב-17.7.1932 ברובע היהודי, (השני) בווינה, אוסטריה. בן יחיד לסאלי (שרה) לבית דיסטנפלד ולאביו איגנץ (יצחק) טמפלמן, כשסבתו מצד אמו, דודתו (אחותה הבכורה של אמו) ושניים מדודיו מתגוררים בסמיכות. קרובי משפחה נוספים התגוררו בברלין.

שמו העברי היה יהושע צבי, על שם סבו מצד אמו שייע (יהושע) הרשל-הירש (צבי). בארץ הוא כונה צבי, אך במשפחה הוא כונה אך ורק הארי.

 התחיל ללמוד בכיתה א' בבית הספר בווינה בספטמבר 1938 והיה שם עד מרץ 1939. אז שוכנעו הוריו לשלוח אותו לפלשתינה, במסגרת KINDER TRANSPORT בתקווה שהם יצליחו להצטרף אליו מאוחר יותר, תקווה שלא התממשה.

 תקומה

 הגיע לארץ באפריל 1939 ונשלח ל"משק הילדים" בפרדס חנה, שם היה אומלל ביותר. ילד בן 7, שאיבד את הוריו ומצא את עצמו בסביבה זרה עם חוקים קשוחים, ומסגרת שלמרות כוונותיה הטובות לא ידעה להתמודד עם ילדים במצוקה כה קשה. האדם ששימש לו כהורה מרגע צאתו מוינה היה דודו, אחיה הצעיר ביותר של אמו, יהושע פוגל-דיסטנפלד. יהושע פוגל הגיע לארץ כציוני, חבר גרעין גורדוניה, ועלה לקרקע להקים את קיבוץ שדה נחמיה (חוליות). בתנאים ששררו הוא לא יכול היה להתראות עם צבי לעתים קרובות.

בשנת 1944 הועבר צבי למוסד "אחווה" בקרית ביאליק ושם השתפר מצבו. הוא למד שמונה שנים בבית ספר עממי ואחרי סיום לימודיו ב"אחווה" למד נגרות.

בשחקים

ב-1949 התגייס לצבא, וב-1951 נשלח לקורס טייס. בפברואר 1954 קיבל כנפי נווט וגם נכנס לשירות קבע. הוא שובץ לטייסת 109 וטס על מוסקיטו.

ב-9 באוגוסט 54 טמפלמן נהרג בתאונת מטוס ליד קיבוץ נגבה. יהודה טליאס, ששירת כנהג קומנדקר בבית גוברין, עבר במקום בעת התאונה, וניסה להציל את צבי, ללא הצלחה. הטייס אמנון בלוך ניצל, למרבה המזל.

שלט לזכרו מוצב ליד מקום נפילתו בנגבה.