סרן פסטינג דב בונק

בשואה

בונו נולד ביום י' באדר ב' תרע"ט(12.3.1919) באיזור  לבוב שבפולין. לאחת המשפחות העשירות באיזור. בבית-הוריו ספג לתוכו משחר-ילדותו אוירה ציונית. הוא נותר יחיד מכל משפחתו המסועפת שהושמדה כולה בשואה.

בימי מלחמת-העולם השניה בתקופת 1939 עד יוני 1941 היה תחת הכיבוש הסוביטי . עם פלישת הגרמנים נאלץ לעבור לגיטו ,ואח'כ תוך שהוא מסתתר עם שאר איכרי-המקום שבסביבה, הצטרף למחתרת הלוחמת שהתארגנה באיזור והיה פעיל בקרב הפרטיזנים במקום. בסוף 1942 הצליח יחד עם קבוצת פרטיזנים קטנה לחמוק דרך קווי החזית ולהגיע לשטחים הנשלטים ע'י הצבא האדום. עם התארגנות הצבא הפולני במסגרת הצבא האדום,  התנדב ב- 1944 לחיל-האויר הפולני שהוקם אז בתחומי ברית-המועצות ,ובדרך זו שאף לנקום את נקמת דם משפחתו שניספתה. סיים בהצטיינות את לימודיו בבית-הספר בצ'קאלוב,(אורינבורג) לקצינים-נווטים של חיל-האויר האדום. וכקצין-נווט השתתף באופן פעיל בקרבות-אויר ובהפצצות נגד צבאות הגרמנים עד סוף המלחמה. עם תום מלחמת-העולם השניה , בפולין המשוחררת. התמנה כנווט ראשי של גדוד אוירי  קרבי בחיל-האויר הפולני, ושרת בו כקפיטן. ממנו הוא ערק ב- שנת 1947  .

תקומה

כיוון שתמיד היתה גאוותו על יהדותו ונשא את נפשו לשמש כטייס בצבא העברי לא ראה לעצמו דרך אחרת אלא לערוק מהצבא הפולני, וערק ב- שנת 1947  .בדרכו לארץ הגיע לאוסטריה, כציוני מנעוריו וחניך 'ביתר' ,התקשר עם אצ"ל ולקח כבר שם חלק פעיל בכל פעולותיו והכנותיו. בשנת 1948 הגיע לארץ באניה "אלטלינה" ומייד התגייס לחיל-האויר כדי לתרום לחיל זה מידיעותיו המקצועיות ומנסיונו המלחמתי כנווט.

בשחקים

השתתף כנווט ברוב הקרבות האויריים בזמן מלחמת-הקוממיות וכתום הקרבות היה בין הראשונים שהצטרפו לצבא-הקבע. והיה בין הטייסים המובילים בטייסת 103 השתתף באופן פעיל גם במערכת-סיני. בשירותו הגיע לדרגת סרן. היה נווט ראשי . אהוב היה על כל יודעיו בשל עליזותו, התלהבותו ומסירותו לתפקידו.

נפל בשעת מילוי תפקידו ביום ג' במר חשון תשי"ט(16.10.1958) והובא למנוחת-עולמים בבית-הקברות הצבאי בקרית-שאול. הניח אשה וילד.